Sportdag lagere school

Vandaag namen we deel aan de sportdag van de lagere school, georganiseerd door meester Kurt. Veertien verschillende activiteiten waren er voorzien! In de voormiddag verdiepten we ons in circus, volleybal en Archery-tag. We kregen hierbij telkens uitleg van een externe begeleider. Na onze lunch leefden we ons uit op de stormbaan en airtrack in de sporthal. Vervolgens mochten we ons wagen aan het lasershooten en we eindigden deze sportieve dag op een rustigere manier … met minigolf! De weergoden was ons goed gezind, want we hebben lekker kunnen genieten van de zon tijdens de buitenactiviteiten. TOPDAG!

Steenkoolmijn Blegny

Donderdag 19 mei maakten we met het derde en vierde leerjaar de eerste studiereis sinds lange tijd.  We reden met de bus richting Limburg.  We stapten daar op de boot voor een tochtje over de Maas.  We gingen zelfs door een echte sluis.  Daarna namen we het toeristentreintje door de fruitstreek.  We aten onze boterhamen en toen mochten we eindelijk de lift in.  In het donker daalden we af naar 13 m onder de grond.  Samen met de gids wandelden we door de mijnen.  Het diepste punt was 60 m.  Dat was spannend.

steenkoolmijn van Blegny

Vandaag maakten we onze eerste studiereis sinds lange tijd.  We reden met de bus richting Limburg.  We stapten daar op de boot voor een tochtje over de Maas.  We gingen zelfs door een echte sluis.  Daarna namen we het toeristentreintje door de fruitstreek.  We aten onze boterhamen en toen mochten we eindelijk de lift in.  In het donker daalden we af naar 13 m onder de grond.  Samen met de gids wandelden we door de mijnen.  Het diepste punt was 60 m.  Dat was spannend. 

Muzische molen

Tijdens de muzische molen worden het derde en vierde leerjaar verdeeld in verschillende groepen.  Behalve tijdens corona…. toen bleven we in de eigen klasgroep.  We doen verschillende activiteiten: drama, beeld, muziek, media en beweging.  Hieronder een aantal voorbeelden van zo’n activiteiten.

Flipperkast

Nadat we de eerste twee stappen van het technisch proces doorlopen hadden (behoefte & ontwerp), was het tijd om de hamers boven te halen en in actie te schieten. Een hele namiddag timmerden we erop los! Enkele blauwe duimen hoorden daar helaas bij, maar we mogen trots zijn op de resultaten. Na het maken van de flipperkast, hebben we hem natuurlijk ook mogen uittesten. Dat was nodig om onze realisatie te onderwerpen aan een grondige evaluatie. Missie geslaagd!

Bouwen aan vetrouwen

Nadat we al enkele lessen besteed hadden aan het kennismaken met elkaar, was het tijd om tot samenwerken en vertrouwen te komen. Dit is immers de basis om een hechte groep te kunnen vormen. In kleine groepjes voerden we enkele samenwerkings- en vertrouwensopdrachten uit die we zelf mochten kiezen uit een hele reeks. Samen de tekst begrijpen en correct uitvoeren was al een uitdaging op zich!

Museum van mezelf

Nieuw schooljaar, nieuwe juf, nieuwe klasgenootjes … kortom, heel wat nieuwigheden om te ontdekken! Om elkaar beter te leren kennen, organiseerden we een museum in 4B. Dit paste ook erg goed in het eerste thema van taal (Jij hoort erbij) en wereldoriëntatie (Welkom in mijn leven). Het werd een museum waarin persoonlijke spullen van de leerlingen tentoongesteld werden. Dankzij de nodige bijschriften, kwamen we heel wat te weten over elkaar in slechts één lesuur. Ze kropen ook in de rol van gids en gaven wat meer informatie over één voorwerp uit hun museum in het bijzonder. Aandacht verzekerd!